Nieuwbouwverkopers
  • 12 december 2020

'Humanizing' uw projectmerk om beter te verleiden

Dit coronajaar bewees onze aloude visie des te meer. Niet dat we die steeds kunnen doordrukken, jammer genoeg, maar we weten dat je daarin echt het verschil kan maken. Het kader is door dat vies beestje misschien wat gewijzigd, maar de essentie blijft: kopers verwachten, onbewust, om verleid te worden. Terecht.

Meer dan bakstenen en lege muren

Afgelopen jaar was dus geen evidentie. Voor de meeste toch niet. Maar wat hebben we geleerd Piet? Ten eerste: dat het kan verkeren, wat Bredero al lang wist. Ten tweede: we moeten onszelf steeds in vraag stellen. En ten derde: mensen kopen inderdaad geen bakstenen! Daarom zijn er goede redenen om de emo-toer op te gaan.

Neen, we gaan hier geen tear jerker afspelen, maar de covid-periode bewees enkele essentiële waarden. Ten eerste: we moeten meer tijd met onze naasten doorbrengen, thuis. Een goede relatie helpt zeer zeker, maar als je je continu ergert aan je woning, dan loop je letterlijk de muren op. Ten tweede: mensen moesten ook buiten kunnen, want plots zaten sommigen (eenzaam) opgesloten. Vrijheid kan tellen en dus was dat streepje groen een essentiële voorwaarde. En ten derde: fysiek menselijk contact is een basisbehoefte. Je wordt immers niet gelukkig door op je eigen duim te zitten.

Echter, vanuit een nieuwbouwperspectief hebben we nog steeds teveel de neiging om lege muren te tonen, bakstenen en nog eens bakstenen. Duizenden beelden, renders hebben we bekeken en als er al mensen op staan, dan durft men die vaak nog alleen te plaatsen. Ik begrijp dat dit voor rendersjongens (en meisjes) geen evidentie is, maar het kan anders. De visuele perceptie van uw project brand hangt er immers van af.

Samen zijn maakt gelukkig
Potentiële kopers kopen geen bakstenen, wel toekomstig geluk
Kris Sierens - Managing Director

Menselijke waarden primeren

We kennen allemaal de volgende gang van zaken: er is een projectlocatie, er wordt een ontwerp getekend door de architect en dan zal iemand dat wel kopen. Euh? De belangrijkste vraag om te stellen is: waarom zou iemand daar moeten kopen? Waarom moet iemand de goesting krijgen om jouw nieuwbouwappartement te kopen? Als het antwoord niet is ‘er is geen alternatief’ of ‘er is geen betere locatie binnen de 20 km’, dan wordt het tijd om er even over na te denken.

Onbewust is het antwoord dat een potentiële koper zoekt: daar ga ik gelukkig zijn, samen met mijn partner en/of familie. Dus moeten we tonen en uitleggen waarom hij of zij daar zo gelukkig zal zijn. Iedereen wilt verleid worden met een toekomstbeeld. Dat het plaatje er mooi moet uit zien, maar maken die bakstenen je echt content? Niet echt.

Koppel per beoogde doelgroep die redenen aan één van de vijf ‘human values’ en je springt al een heel eind. Wat zijn die menselijke waarden? Plezier, verbondenheid, ontdekking, trots en maatschappelijke impact. Toevallig waarden die we in coronatijden serieus hebben moeten missen. Wat past dus bij jouw project en past dit ook bij de doelgroep?

Toon je project dus menselijker. Zet mensen samen op je renders. Toon geluk en sfeer, ook in je modelappartement. Integreer lifestyle elementen en laat voelen wat er in de buurt te beleven valt. Beantwoord de onbewuste vraag van elke mogelijke koper: what’s in it for me?